פורטל:פמיניזם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רענון הפורטל כיצד אוכל לעזור?    

פורטל פמיניזם
ג'ודית באטלר
אנג'לה דייוויס
פביאנה רודריגז
קתלין האנה
קייט מילט
אניטה סרקיזיאן
אנדריאה דבורקין
בל הוקס
אסתר עילם
עמליה זיו
חיה שלום
חנה ספרן
קמלה פאנט
ק. אג'יתה
אמלין פנקהרסט
ואנגרי מאטאיי
אולמפ דה גוז'
ברברה גיטינגס
גאדיס אריביה
צ'נדרה טלפדה מוהנטי
נואי איטו
אקיקו יוסאנו
נוואל א-סעדאווי
באפי סיינט-מארי
מרי אן שד
רוזה לוקסמבורג
אורטל בן דיין
אורית קמיר
יפעת ביטון
טל דקל
סמדר לביא
גרייס לי בוגס
אליס ווקר
דורותי אליסון
סטייסיאן צ'ין
וירג'יניה וולף
בלה אבצוג

פמיניזם היא אסופה של אידאולוגיות, תנועות פוליטיות, תנועות חברתיות ותאוריות אשר מטרתן שחרור נשים מדיכוי וקידום שוויון מגדרי, מבחינה משפטית, פוליטית, חברתית, כלכלית ואישית. בכלל גישות אלה כלולים המאבק לשוויון על פי חוק, המאבק לשוויון הזדמנויות בחינוך ותעסוקה והמאבק נגד אלימות כלפי נשים. נהוג לייחס את ראשיתו של הפמיניזם במאה ה-19 באירופה, כאשר קמה תנועת הסופרג'יזם, שהתמקדה בהשגת זכויות בסיס פורמליות, כגון זכות ההצבעה.

מאז גל ראשון זה קמו עוד "גלים" – הגל השני שהושפע על ידי המהפכה המינית והתנועה לזכויות האזרח בארצות הברית, הגל השלישי שכולל הסתכלות מזווית של זהויות (תאוריה קווירית, פמיניזם שחור), וגל רביעי שבהתהוות מתחילת המאה ה-21 – המאופיין בשימוש בטכנולוגיה ובמדיה החברתית, ובראייה גלובלית. פעילות למען זכויות נשים או העצמת נשים שקודמת למאה ה-19 נקראת לעיתים "פרוטו-פמיניזם".

פמיניזם אינה גישה או אידאולוגיה אחת רציפה. יש אינספור וריאציות ותנועות פמיניסטיות – כאלה שמשולבות באידאולוגיה אחרת (פמיניזם מרקסיסטי, אנרכה-פמיניזם), אחרות שנובעות מתוך אמונות יסוד שונות (פמיניזם ליברלי, פמיניזם רדיקלי), ולפעמים מתוך קבוצת ייחוס מסוימת (פמיניזם דתי ביהדות). הפמיניזם מתבטא בתחומי פעילות שונים – אקטיביזם, מחקר אקדמי, אמנות וספרות, חינוך, גאוגרפיה – למעשה, ניתן לגשת לכל תחום בראייה פמיניסטית ובביטוי פמיניסטי. עם זאת, יש נושאים ספציפיים שהם תחומי עניין של הפמיניזם, בכללם אלימות מינית, אפליה על רקע מגדרי, זכויות שהן ספציפיות לנשים (כמו הזכות להפלה או לחופשות לידה), וזנות או סחר בנשים וילדות.


מרי סיקול
מרי סיקול
  • 1999 – נוסדת "ברית נשות וייקס", ארגון מחאה נגד הפצצות ניסיוניות של הצי האמריקאי במחוז וייקס בפוארטו ריקו, שהביא לסוף ההפצצות
נולדו
נפטרו
אתמולנשים בהיסטוריה - חודש מאימחר

אנג'לה דייוויס היא פעילת כוח שחור, סוציאליסטית, ופמיניסטית שחורה הפועלת בזירות פוליטיות וחברתיות למען נשים, נגד גזענות וקולוניאליזם. היא פרצה לבמה הציבורית בשנת 1970, כאשר הפעילות שלה למען זכויות אסירים הובילה למעצרה ולמשפט באשמת חטיפה וקשירת קשר לרצח. בעקבות המאסר שלה - שארך שנה - קמה תנועת "לשחרר את אנג'לה" הבינלאומית. המקרה שלה הפך לסמל להפעלת כוח פוגענית מצד מערכת המשפט נגד מיעוטים. בשנת 1972 היא זוכתה מכל אשמה, ומשם פיתחה קריירה כאקדמית, סופרת וחוקרת, מרצה ונואמת, וממשיכה במאבקה למען רפורמות חברתיות, המלחמה בעוני, והעלאת נושאי דיכוי לשיח הציבורי.

זרמים ופילוסופיה

פמיניזם רדיקלי - פמיניזם ליברלי - פמיניזם שחור - פמיניזם מזרחי - פמיניזם סוציאליסטי - פמיניזם פוסטמודרני - פמיניזם מרקסיסטי - פמיניזם תרבותי - פמיניזם פוסט-קולוניאלי - אנרכה-פמיניזם - אקופמיניזם - פמיניזם לסבי - פמיניזם דתי (יהדות) - פמיניזם אסלאמי - פמיניזם הצטלבותי - סייבר-פמיניזם - טרנס-פמיניזם - קוויר-פמיניזם - פמיניזם סקס-פוזיטיב - פמיניזם בדלני - פמיניזם צ'יקנה - פמיניזם נוצרי - פרוטו-פמיניזם - סופרג'יזם - פמיניזם אפריקאי

פמיניזם
ארגונים ומוסדות
בעולם
איום הלוונדר - גרילה גירלז - פמן - ליגת נשים בינלאומית לשלום וחירות - מוחרס ליברס - צבא נשות השלום - תא 16 - גולאבי גאנג - W.I.T.C.H
בישראל
א-סיוואר - אחותי - למען נשים בישראל - איתך - משפטניות למען צדק חברתי - אל"ף (ארגון לסבי פמיניסטי) - אשה לאשה - מרכז פמיניסטי חיפה - בת שלום - עמותת כ"ן - כייאן - מרכז צדק לנשים - נשים לגופן - קואליציית נשים לשלום - קולך - קל"ף - רוח נשית - שדולת הנשים בישראל - תנד"י
פמיניזם

יהודית פולגאר, שחמטאית הונגרייה-יהודייה המשחקת מנעוריה בתחרויות שחמט לגברים, זכתה ב-1991 בתואר רב אמן לגברים, כשהייתה רק בת 15 וארבעה חודשים, מוקדם אפילו מבובי פישר. פולגאר זכתה בגיל 12, יחד עם אחיותיה, במדליית זהב באולימפיאדת השחמט לנשים, כשזכתה ב-12.5 נקודות מתוך 13 אפשריות. בשיא דירוגה היא הגיעה למקום שמיני בעולם, בין גברים ונשים גם יחד, וניצחה כמה מהשחמטאים הטובים ביותר, כדוגמת קרפוב, שירוב, סבידלר, אנאנד ואחרים. גם אחיותיה המבוגרות, סוזאן פולגאר וסופיה פולגאר הגיעו להישגים מרשימים, שכללו אליפות עולם, מדליות זהב באולימפיאדה ותוארי רב אמן לגברים. האחיות פולגאר קיבלו חינוך ביתי מהוריהן, עם דגש על שחמט ושפות, משום שהאב, המתמטיקאי לסלו פולגאר, טען שעם חינוך מתאים אפשר לייצר גאונים בכל תחום.

זיקוק חירום ימי
זיקוק חירום ימי

באמצע המאה ה-19, מרתה קוסטון מצאה את עצמה אלמנה ובמצוקה כלכלית. היא מצאה תוכניות להרכב כימי לזיקוקים שבעלה המהנדס התחיל לפתח, לקחה את הרעיון הראשוני ופיתחה אותו במשך מספר שנים עד שרשמה פטנט על "נור קוסטון", זיקוקי חירום ימיים. הקונגרס האמריקאי רכש ממנה את הזיקוקים, שהיו משמעותיים לניצחון הימי של הצפון על הדרום במלחמת האזרחים האמריקנית. המוצר נמצא בשימוש עד היום.

זה שאת תומכת בשוויון זכויות לא הופך אותך לפמיניסטית.

האנטר אבלון


מחאת נשים באיסלנד ביום החופש, 2005
מחאת נשים באיסלנד ביום החופש, 2005

שביתת הנשים באיסלנד התקיימה ב-24 באוקטובר 1975, ובו נשות איסלנד הדירו רגליהן ממקומות עבודה וסירבו לטפל בילדים או לעשות עבודות בית למשך יום כדי "להדגים את הצורך בעבודה של נשים בכלכלה ובחברה", וכדי "למחות נגד פערי שכר ופרקטיקות ההעסקה בלתי הוגנות". תשעים אחוז מאוכלוסיית הנשים באיסלנד השתתפו בשביתה. נשים איסלנדיות הרוויחו פחות משישים אחוז ממשכורתם של גברים, ולנשים רבות כלל לא התאפשר לעבוד מחוץ לבית, בשל האחריות הכמעט בלעדית למשק הבית וגידול הילדים. תעשיות רבות הושבתו באותו יום כתוצאה. לא היו שירותי טלפון מכיוון שכל עובדות המרכזייה היו נשים, ועיתונים לא הודפסו, בתי הספר נסגרו, וטיסות בוטלו כשהדיילות לא הגיעו. בבנקים, המנהלים פעלו בתור פקידים כדי לשמור על הבנקים פתוחים ביום זה. במהלך היום, עשרים וחמש אלף נשים מתוך מאתיים עשרים אלף אנשים באיסלנד התאספו במרכז רייקיאוויק, בירת איסלנד, לעצרת מחאה.

הנשים השיגו את המטרה – כעבור מספר חודשים העביר הפרלמנט של איסלנד חוק שמבטיח זכויות שוות לנשים וגברים. למרות שהחוק עצמו לא שינה הרבה בפועל את אי-השוויון ופערי השכר לרעתן של נשים, השביתה היוותה צעד פוליטי משמעותי בנושא שוויון זכויות במדינה, וסללה את הדרך להתפתחויות נוספות, לרבות בחירת הנשיאה הראשונה בעולם חמש שנים מאוחר יותר, ב-1980. מאז, כל כמה שנים ביום השנה של יום החופש, חוזרות הנשים של איסלנד על המעשה באופן סמלי, ויוצאות מוקדם מהעבודה כדי "להפגין את החשיבות שלהן למשק ולהמשיך במאבק למען השוויון".

ספרים, מוזיקה, סרטים, מחזות, אמנות, ועוד.

קטע מהשיר "פזמון ליקינטון" בפרסומו הראשון
קטע מהשיר "פזמון ליקינטון" בפרסומו הראשון

פזמון לַיָקינתון הוא שיר ילדים עברי מאת לאה גולדברג (מילים) ורבקה גְּוִילי (לחן) שנכתב בתל אביב בראשית שנת 1940 לכבוד ט"ו בשבט ת"ש. השיר ראה אור לראשונה בשבועון "דבר לילדים", ובהמשך נכלל בספר שירי הילדים של גולדברג "מה עושות האיילות" (ספרית פועלים – 'אנקורים', 1949), ומאז ועד ימינו הוא נדפס פעמים רבות, בלוויית איוריהם של אמנים שונים, וזכה לעיבודים ולעשרות ביצועים. הפזמון, שהוא משירי הילדים הידועים ביותר של גולדברג, כמו גם לחנהּ הידוע ביותר של גוילי, היה לשיר ערש פופולרי ולאחד משירי הילדים המוכרים והאהובים בישראל.

רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:

רשימת ערכי נשים וערכים על פמיניזם במיזם נשים באדום

ובנוסף - מצאו ערכים לשיפור בנושא פמיניזם: לשכתובלעריכהלהשלמהקצרמריםחדשיםדורשי מקורלפישוט

בלי תמונה (יש לגלול את המסך כלפי מטה)