פורטל:סוציולוגיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סוציולוגיה היא תחום המחקר העוסק בחברה ובהתנהגות החברתית של האדם.

מאז שחר האנושות, האדם תהה על מאפייניה של החברה. כבר ביוון העתיקה, הפילוסוף סוקרטס תהה על אופיה של החברה האנושית וניסח מספר אבחנות לגביה.

שורשיה של הסוציולוגיה נטועים בעידן הנאורות. פילוסופים רבים – ביניהם תומאס הובס, ג'ון לוק וז'אן-ז'אק רוסו – החלו לעסוק במבנה החברה, בסיבות צמיחתה ובאפשרות קיומה של חברה אחרת.

לפי התאוריה המרקסיסטית, התפתחות הטכנולוגיה הביאה אמנם ליצור המוני, אך מעולם לא שינתה את הבדלי המעמדות בין בעלי ההון לעם הפשוט. בתמונה: תופרות במפעל, 1890

מרקסיזם היא תאוריה כלכלית-חברתית המבוססת על הגותו של הכלכלן, הפילוסוף והסוציולוג קרל מרקס, בשיתוף עם פרידריך אנגלס.

התורה המרקסיסטית רואה בתרבות האנושית הנצחה של ניצול ההמונים ושל אמצעי הייצור על ידי המעמדות השולטים בחברה. בין השאר משרתים האידאולוגיה, הדת והלאום את בעלי ההון השולטים על אמצעי הייצור.

  • אידאולוגיה, לפי גישה המרקסיסטית, מסלפת או מייצגת בצורה שקרית את תנאי החיים האמיתיים של האדם. היא מסך כוזב של התנאים האמתיים בהם אנו נמצאים לטובת המעמד השליט. האינטלקטואל יוצר את האידאולוגיה – למען המעמד השליט ובשרותו, כלומר האידאות השולטות בכל זמן היו האידאות של המעמד השליט. האידאולוגיה מחסירה, מסלפת ומייפה את המציאות.

זוג ממתין לחתונתו, איטליה

נישואים אזרחיים, החלו להיות מוכרים במערב במהלך המאה ה-17. עד אז הדרך היחידה להנשא הייתה באמצעות איש דת. כיום, הנישואים האזרחים מקובלים ברוב מדינות המערב. כל מדינה מחזיקה מרשם אוכלוסין ובו נרשם גם המעמד האישי, ורוב המדינות רואות זאת כסמכותן האזרחית לרשום זוג כנשוי, גם מבלי שביצע טקס דתי, אם עמד בתנאים הנדרשים על ידי המדינה. עדיין ישנן מדינות מעטות, לדוגמה, מדינת ישראל, המתנות רישום של זוג כנשוי, בכך שהנישואים ייערכו בטקס דתי מוכר. במדינות מסוג זה אין אפשרות לקיים טקס חוקי של נישואים אזרחיים. הדרך להכרה בנישואים אזרחיים במדינת ישראל, היא במקרים בהם בני הזוג נישאו כחוק בנישואים אזרחיים במדינה אחרת, בה הדבר מהווה מהלך חוקי, והם מוכרים באותה מדינה כנשואים.

להלן קטגוריות המשנה שתחת קטגוריית הסוציולוגיה בוויקיפדיה:


תת תחומים סוציולוגיה של המדע - סוציולוגיה של הידע - סוציולוגיה של הדת - פסיכולוגיה חברתית - ניתוח רשתות חברתיות - משאבי אנוש בארגון - זכויות האדם
תחומים קרובים אנתרופולוגיה - קרימינולוגיה - פסיכולוגיה - מדע המדינה - כלכלה - עבודה סוציאלית
מושגים חברה - תנועה חברתית - ארגון - חיברות - עבודה - עוד...
גישות מרקסיזם - פונקציונליזם - אינטראקציוניזם סימבולי - נאו-מרקסיזם - פוסטמודרניזם
סוציולוגים קרל מרקס - אמיל דורקהיים - מקס ובר - הרברט מרקוזה - פייר בורדייה - מישל פוקו - עוד...

רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:

מצאו ערכים לשיפור בנושא סוציולוגיה: לשכתובלעריכהלהשלמהקצרמריםחדשיםדורשי מקורלפישוט

בלי תמונה (יש לגלול את המסך כלפי מטה)