(קבוצת חוקרים) Invisible College

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

Invisible College - המכללה הבלתי נראית הוא המונח המשמש לתאור קהילה קטנה של חוקרים שהחליפו רעיונות ועודדו זה את זה ולעיתים גם נפגשו. קבוצה אחת ככזו היא קבוצת חוקרים שבהמשך יצרו את החברה המלכותית של לונדון שהיתה מורכבת ממספר פילוסופים טבעיים כגון רוברט בויל וכריסטופר רן. חוקרים הציעו כי חברים נוספים בממכלה הבלתי נראית כללו דמויות כללו דמויות בולטות מאוחרות יותר הקשורות לחברה המלכותית; אך היו מספר קבוצות שקדמו להיווצרות החברה המלכותית, והיסטוריונים עוד דנים מי היו החברים האחרים

רוברט בויל היה כימי ופיזיקאי אירי בולט ונחשב המבשר של המהפכה הכימית ששיצרה את הכימיה המודרנית וגרם להבדלתה והרחקתה מהאלכימיה.[1]בעיני רבים, נחשב בויל לאבי הכימיה המודרנית. בשנת 1661 פרסם בויל את ספרו "הכימאי הספקן". בספר פורץ דרך זה בויל דורש שהכימיה תחדל להיות כפופה לרפואה או לאלכימיה כפי שהייתה עד אז, ושתקבל מעמד של מדע בפני עצמו.

במכתבים ב-1646 וב-1647, בויל מתייחס ל"קולג' הבלתי נראה שלנו" או "המכללה הפילוסופית שלנו". הנושא המשותף של החברה היה רכישת ידע באמצעות חקירה באמצעות ניסוי. שלושה מכתבים מתוארכים הם העדות התיעודית הבסיסית: בויל שלח אותם לאיזק מרקומבס (Isaac Marcombes המורה לשעבר של בויל והוגנוט, שהיה אז בז'נבה), פרנסיס טאלנטס (אנ') שבאותו שלב היה עמית במגדלן קולג', קיימברידג' (אנ'). וסמואל הרטליב (אנ').

הרטליב היה איטגרטור של מידע שסייע לתעד ולקשר בין כותבים שונים. הוא מתואר לעתים קרובות כ"איש מודיעין" או Intelligencer, וכונה "המודיעין הגדול של אירופה". מטרתו העיקרית בחיים הייתה לקדם ידע. הוא שמר על קשר עם קבוצה גדולה של אנשי קשר מפילוסופים ועד ג'נטלמנים חקלאים. הוא ניהל התכתבות עצומה של מכתבים בשפות שונות, והפך לאחת הדמויות האינטלקטואליות המקושרות ביותר בתקופת חבר העמים. הוא היה אחראי על פטנטים, הפצת מידע וטיפוח למידה. הארטליב יצא לדרך במטרה אוניברסליסטית: "לתעד את כל הידע האנושי ולהפוך אותו לזמין באופן אוניברסלי לחינוך האנושות כולה". עבודתו הושוו למנועי חיפוש מודרניים באינטרנט.

החברה המלכותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

החברה המלכותית היא אגודה מדעית הפעילה ברציפות מאז שנת 1660, ומשמשת כאקדמיה למדעים של בריטניה. היא מהווה את אחת האגודות המדעיות הוותיקות והמשפיעות ביותר בעולם, האגודה נוצרה על ידי חברי הקהילה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Higgitt, Rebekah (2014-10-20). "Google Doodle forgets to celebrate Christopher Wren the man of science". The Guardian (באנגלית בריטית). ISSN 0261-3077. נבדק ב-2023-02-21.