תצפיתן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"נער תצפית למעלה" - יצירת הריסון וייר (אנ')

תצפיתן או צופה הוא אדם שתפקידו לזהות סכנות בראייה, ולהעביר התרעה ראשונית בדבר הסכנה שנצפתה.[1] משימתו של התצפיתן כרוכה בזיהוי של הסימנים לסכנה מסוימת או כמה סכנות אפשריות שהוגדרו מראש. זיהוי הסימנים לסכנה לא בהכרח מעיד על קיומה, אך מאפשר לנקוט אמצעי זהירות באופן מיידי ולהמשיך לנטר עד לוודאות.

בעבר, היו תצפיתנים האמצעי היחיד להתרעה מפני סכנות, ומגוון הסכנות עליהן יכלו תצפיתנים להתריע היה מוגבל. כיום מוחלפים תצפיתנים במערכות התרעה הכוללות רכיבים מכניים.

שימוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

שימושים קדומים ביותר בתצפיתנים היו להתראה על גורמים מתקרבים העלולים להוות סכנה - למשל לשער העיר, על מנת לאפשר סגירתו בפני אויב או שודדים. שימוש נוסף נעשה על אוניות, להתרעה על מכשולים כשרטון, קרחון או אוניות אחרות במסלול התנגשות, וכן על אוניות עוינות, אוניות שודדי ים ובמלחמות המודרניות גם על צוללות. השימוש בתצפיתנים על אוניות ממשיך גם בעת החדשה.[2]

שימושים מודרניים יותר כוללים זיהוי של שריפות יער, זיהוי הגעת רכבות בעת ביצוע עבודות על מסילת רכבת פעילה.[3] שימוש נוסף נעשה על ידי המשטרה, לזיהוי פעילות פלילית. גם פושעים, מצדם, עשויים להשתמש בתצפיתנים בעת ביצוע פשע להתראה בפני הגעת זרים או משטרה למקום הפשע (דבר שמבחינתם מהווה סכנה).

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/lookout
  2. ^ Lookout Training Handbook, navyadministration.tpub.com
  3. ^ SBrierley, Lookout - Safety Central, safety.networkrail.co.uk, ‏2016-05-16 (באנגלית בריטית)