פורטל:צילום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

צילוםאנגלית: Photography) הוא פעולה היוצרת דימוי חזותי באמצעות הטבעת דפוס האור על גבי רכיב רגיש לאור כגון סרט צילום או חיישן באמצעות חשיפה מתוזמנת. מקור המילה "צילום" הוא במילה "צֶלֶם" שמשמעותה דמות, ומקור השם באנגלית הוא מיוונית: פוטו פירושו "אור", גרפיה פירושו "רישום". הפעולה נעשית באמצעות מכשירים אופטיים, כימיים או דיגיטליים המשמשים כמצלמות.

ויליאם הנרי פוקס טלבוט
ויליאם הנרי פוקס טלבוט

ויליאם הנרי פוקס טלבוט (11 בפברואר 180017 בספטמבר 1877) היה מדען, בוטנאי, מתמטיקאי, בלשן, מו"ל וצלם אנגלי, הזכור בעיקר כאחד מאבות הצילום, וכממציא תהליך ההדפסה מנגטיב – שיטת הדפסת התצלומים המרכזית במהלך המאה ה-19 והמאה ה-20. בנוסף, פרסם את "עפרון הטבע" – האלבום הראשון אשר היה מלווה כולו בתצלומים. "עפרון הטבע" הדגים את רוחב מחקרו של טלבוט על יישומי הצילום; מתיאור מגוון של דוגמיות ביולוגיות, עבור דרך אדריכלות, צילום פסלים והכנת רפרודוקציות של רישומים והדפסים.

השימוש העיקרי בצילום הרנטגן, הוא אבחון רפואי, בעיקר באורתופדיה וברפואת שיניים. שימושים נוספים הם בקריסטלוגרפיה בקרני רנטגן - תחום מחקר כימי וביולוגי, בירור הרכב חומרי צבע וגילוי שכבות ציור במחקר תולדות האמנות, בטלסקופייה וחקר החלל החיצון ושיקוף מזוודות לאבטחת מטוסי נוסעים.

וילהלם רנטגן
וילהלם רנטגן

הפיזיקאי הגרמני וילהלם רנטגן גילה ב-1895 את קרינת הרנטגן (קרני X) במקרה, בעת שערך ניסוי בשפופרת קתודית אטומה והבחין כי לוח שהיה מונח בקרבת השפופרת החל לזהור בחשכה. התגלית חוללה מהפכה בעולם הפיזיקה והרפואה, וזיכתה את רנטגן בפרס נובל הראשון לפיזיקה ובתהילת עולם. פרדריק סמית, פיזיקאי מאוניברסיטת אוקספורד, החמיץ את התגלית ואת התהילה; שנה קודם לגילויו של רנטגן, ב-1894, סמית שם לב לכך שלוחות צילום שהונחו בקרבת שפופרות קתודיות נטו להתערפל, אולם במקום לחקור את התופעה, הוא פשוט הורה להעביר את לוחות הצילום למקום אחר.

מצלמה היא כלי שמלמד אנשים איך לראות ללא מצלמה.


‏‏

סרגיי פרוקודין-גורסקי, דוגמה ל"דמויות רפאים" - הכפלת הדמות בשל צילום בשלושה מסנני צבע - ראו דמויות בשמאל התמונה (מומלץ ללחוץ להגדלה). נשים ממוצא יווני עובדות בשדות התה, באזור בתומי

"שדרות בפריז" (1844), מתוך "עיפרון הטבע".


כאן תמצאו רשימה של מבחר ספרים בנושא צילום, המסודרים ע"פ סדר כרונולוגי:


  • "היסטוריה קצרה של צילום מקומי" מאת גיא רז, הוצאת סל תרבות ארצי, 2010. חוברת המציגה סקירה תמציתית של תולדות הצילום בישראל, על לשנות התשעים של המאה ה-20.





  • "הצילום כראי התקופה", מאת סוזן סונטג, הוצאת עם עובד, 1979. הספר מציע דיון בבעיות מוסריות ואסתטיות המתעוררות בעולם בו הופכת המצלמה לכלי עיקרי בתיעוד המציאות.

תחומי צילום

מושגים בצילום

ייצרני מצלמות וציוד צילום


מרכיבי התצלום

טכניקות בצילום


רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:

מצאו ערכים לשיפור בנושא צילום: לשכתובלעריכהלהשלמהקצרמריםחדשיםדורשי מקורלפישוט

בלי תמונה (יש לגלול את המסך כלפי מטה)