לדלג לתוכן

פורטל:החי והצומח בארץ ישראל/מאמר נבחר/אוסף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

1[עריכת קוד מקור]

אדום-החזה (שם מדעי: Erithacus rubecula) הוא ציפור שיר קטנה שמאפייניה הבולטים הם פנים, גרון וחזה בגוון אדום-חלודה המופיע כאשר הפרט בוגר. בעבר סווג אדום-החזה למשפחת הקיכליים (Turdidae), אך כיום הוא משויך למשפחת החטפיתיים (Muscicapidae).

המין נקרא בלועזית European) Robin). בכתביו של שייקספיר מוזכר בשמות Red-breast או Ruddock. בערבית נקרא אבו אלחינאא'. משמעות השם הלטיני "Erithacus rubecula" הוא "הבודדת האדומה הקטנה", בשל התנהגותו הטריטוריאלית של המין.

2[עריכת קוד מקור]

בניגוד למקובל לחשוב, האלמוג אינו צמח, אלא בעל חיים ימי. הוא משתייך למחלקת האלמוגים (Anthozoa "פרחים חיים" ביוונית) שבמערכת הצורבים. המחלקה מכילה כ-6,100 מינים. לכמה ממיני האלמוגים חשיבות רבה בבניית שוניות אלמוגים שהן מבתי־הגידול המרהיבים ביותר הקיימים על פני כדור הארץ והסביבות הימיות העשירות ביותר באוקיינוסים.

3[עריכת קוד מקור]

אריה (שם מדעי: Panthera leo), מין טורף גדול מהסוג פנתר שבמשפחת החתוליים, והשני בגודלו במשפחה זו לאחר הטיגריס. פרוותו בגווני חום - צהוב, והוא נפוץ בעיקר ביבשת אפריקה אך גם באסיה. האריה ניזון מאוכלי עשב שונים אותם הוא צד, כמו גם מפגרים. בתרבות האנושית נחשב האריה סמל לגבורה וכוח, ולכן הוצמד לו הכינוי "מלך החיות". תוחלת חייו בטבע היא בין 10 ל-14 שנים, אם כי בשבי הוא יכול לחיות עד ל-20 שנה. שמות נוספים של האריה בשפה העברית הם ליש, שחל ולביא. שם נקבתו של האריה הוא לביאה ושם גור האריות כפיר.

האריות חיו בעבר בישראל אך עקב ציד ודחיקה הם נכחדו ממנה.

4[עריכת קוד מקור]

גן חיות, גן זואולוגי או ביבר הוא מקום שבו מוחזקים בעלי חיים (בעיקר חיות בר) בשבייה דרך קבע, ומוצגים לעיני קהל למטרות בידור, מחקר, חינוך ושימור מינים הנתונים בסכנת הכחדה. גני החיות קיימים במתכונות שונות כבר מן העת העתיקה, ומאז הם מהווים את נקודת המפגש הנפוצה ביותר בין בני אדם ובין חיות בר. במשך הדורות הם מצאו את מקומם בתרבות האנושית, בעיקר בהקשר של תרבות פנאי.

בעבר, מטרתם הכמעט בלעדית של גני החיות הייתה בידור האדם. בעת החדשה נוספו לגני החיות עוד מטרות, וחלקם הרחיבו את תחומי פעילותם לנושאים דוגמת שימור מינים הנתונים בסכנת הכחדה, חינוך המבקרים בנוגע לחשיבות שבשימור עולם החי, הנחלת ערכי הגנת הטבע והסביבה לדורות הבאים, ומחקרים זואולוגיים שונים. בגני חיות רבים השתפר בתקופה זו מצב הרווחה של בעלי החיים. עם זאת, ארגוני זכויות בעלי חיים טוענים נגד קיומם של גני החיות ונגד התנאים בהם.

5[עריכת קוד מקור]

זרזיר מצוי (שם מדעי: Sturnus vulgaris), המכונה גם זרזיר אירופאי, הוא עוף מצוי ממשפחת הזרזיריים שבסדרת ציפורי השיר.

הזרזיר נפוץ בכל היבשות בכדור הארץ, למעט אמריקה הדרומית. תפוצתו הראשונית והטבעית היא ממרכז סיביר במזרח עד לאיים האזוריים במערב, ומנורווגיה בצפון עד למזרח התיכון. ביבשת אוסטרליה ובניו זילנד הוצג המין בין השנים 18621883 דרך תחנות אקלום, שמטרתם הייתה להביא מיני עופות חדשים שיעזרו במלחמה במזיקים. בדרום אפריקה שוחררו פריטים ב-1899 לאותה מטרה.

ב-1890 שוחררו בפארק העירוני של העיר ניו יורק כ-100 פריטים, על ידי קבוצת אנשים שדגלו בהבאת מינים שונים של עופות שהוזכרו במחזותיו של ויליאם שייקספיר, אל ארצות הברית. מתוך המאה שרדו רק 15, אולם כיום חיים מיליוני צאצאיהם באמריקה הצפונית, מאלסקה ועד צפון מקסיקו.