אידוי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בישול באידוי הוא בישול של מזון שחימומו מתבצע באמצעות אדים של מים.

הערך נמצא בשלבי עבודה במסגרת מיזם "עבודות ויקידמיות" עם המרכז האקדמי רופין –. נא לא לערוך ערך זה עד להסרת התבנית. הערות לערך נא להוסיף בדף השיחה.
העבודה על הערך עתידה להסתיים בתאריך 01.07.24{{{יעד}}}. ניתן להסיר את התבנית משחלפו שלושה שבועות מן התאריך הנקוב.
הערך נמצא בשלבי עבודה במסגרת מיזם "עבודות ויקידמיות" עם המרכז האקדמי רופין –. נא לא לערוך ערך זה עד להסרת התבנית. הערות לערך נא להוסיף בדף השיחה.
העבודה על הערך עתידה להסתיים בתאריך 01.07.24{{{יעד}}}. ניתן להסיר את התבנית משחלפו שלושה שבועות מן התאריך הנקוב.
שני סוגים של כלי אידוי

האידוי מתבצע באמצעות כלי אידוי בעל מספר מפלסים או כלים נפרדים המונחים זה מעל זה. במפלס התחתון מים רותחים, אשר אדיהם מבשלים את המזון המונח במפלסים העליונים.

ישנם גם מכשירי בישול אשר פועלים בעזרת אוויר חם בלבד, ולעיתים גם שיטת בישול זה מכונה אידוי, אם כי היא שונה באופייה ואינה עושה שימוש באדים, ההבדל העיקרי הוא בשיטת הבישול: באוויר חם משתמשים בחום יבש בלבד, בעוד שהאידוי הקלאסי משתמש באדים כדי ליצור סביבת בישול לחה.

האידוי מתאים למגוון רחב של מזונות, כולל ירקות, דגים, אורז, ביצים ומזונות מסוימים.[1] השיטה מקובלת במטבחים מסורתיים של תרבויות רבות, כולל המטבח הסיני, היפני והים-תיכוני, בהם נהוג להכין מגוון מנות באידוי כדי לשמור על בריאות וטעם המזון.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שימוש באדים לבישול מזון קיים כבר אלפי שנים. כלי אידוי עתיקים, עשויים מבמבוק או חרס, נמצאו באתרים ארכיאולוגיים ברחבי סין, המתוארכים עוד לשנת 5000 לפני הספירה. כלי בישול אלו שימשו בעיקר לאידוי אורז ודגנים אחרים.[2]
  • טכניקות האידוי התפתחו והשתכללו. במאה ה-17, ספינות קיטור החלו להשתמש באידוי להכנת מזון עבור צוותיהן. במאה ה-19, התנורים הראשונים המונעים בגז ובחשמל פותחו, והביאו איתם נוחות רבה יותר לבישול במטבחים ביתיים.

יתרונות האידוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אידוי נחשב לאחת משיטות הבישול הבריאותיות ביותר, מכיוון שהוא שומר על הערכים התזונתיים של המזון בצורה מיטבית. אדי המים אינם מוסיפים שומן או קלוריות למזון, בניגוד לטיגון או בישול בשמן. שיטה זו מאפשרת שמירה על טעמם הטבעי של המרכיבים, מה שהופך אותה לפופולרית במטבחים מסורתיים רבים ברחבי העולם. בין היתר, השיטה נחשבת ליעילה במיוחד לשמירה על ויטמינים ומינרלים בירקות ומזונות אחרים.[3]
  • אידוי מאפשר שמירה על צבע, מרקם, וטעם המזון. בעת האידוי, המזון מתבשל בטמפרטורות נמוכות יחסית ובאופן אחיד. מכשירי אידוי מודרניים מאפשרים גם שליטה מדויקת בטמפרטורה, מה שמייעל את תהליך הבישול ומבטיח תוצאות טובות יותר.

דוגמאות אידוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאכלים נפוצים המבושלים באידוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אידוי בוויקישיתוף


הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Steaming Food: A healthy and delicious way to cook | Caraway, www.carawayhome.com (באנגלית)
  2. ^ Ranita Ray, The Art Of Steaming! Here Is Why You Must Try It, Slurrp (באנגלית)
  3. ^ Shireen Jamooji, Here's Why Steaming Food Is The Most Healthy Cooking Technique, Slurrp (באנגלית)
ערך זה הוא קצרמר בנושא מזון. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.