משתמש:הקשבה לאומית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הקשבה לאומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

היינו מיזם א-פוליטי. המיזם הוקם בעקבות הקיטוב שנוצר בחברה הישראלית סביב 'הרפורמה המשפטית' בשנת 2023, המחלוקת על הרפורמה או ה'מהפכה המשפטית' (כפי שכינו אותה בקבוצות מסוימות) חוללה שנאה אמיתית בין קבוצות ואזרחים בחברה הישראלית. המחלוקת הידרדרה לשיח אלים הכולל פרובוקציות הכללות והכפשות על ציבורים שלמים במדינת ישראל. משפחות נקרעו וחברים לעבודה הפסיקו לדבר אחד עם השני. החברה הישראלית הגיעה לשפל של שנאה ואי הסכמה להכלה של דעות ואמונות אחרות. הוויכוח על הרפורמה באולפני הטלוויזיה ועל דפי העיתון לא הועיל להבנה הדדית של הדעות החששות והערכים עליהם דיברו בלהט בשני הצדדים, להפך, הוויכוח התקשורתי העמיק את השסע הכואב בישראל. מתוך הבנה שדרוש שינוי במפגש הדעות נולד הרעיון לייצר מפגשים פנים אל פנים.

הרעיון לייצר מפגשים במציאות ללא תיווך של אתרי אינטרנט או רשתות חברתיות. המיזם 'הקשבה לאומית' נועד להפגיש את האזרחים בעלי דעות ואמונות שונות שאכפת להם מהמצב, במפגשים יושבים במעגל, ישנה הנחיה ע"י צוות המיזם, תוך שימוש בכלים יצירתיים בהם לומדים המשתתפים אמפטיה והקשבה בעזרתם יוכלו ללמוד על האחר, כך גם יוכלו להשמיע את קולם מבלי לגרום 'אנטי' לזה החושב אחרת מהם.

המפגשים חוללו מהפך בקרב המשתתפים שנדהמו מהקלות בה אפשר ללמוד על האחר וגם להשמיע את ה'אני מאמין' שלהם. תוך כדי המפגשים תרגלו המשתתפים שיטות שונות של שיח, נעשו דיונים על המפריד והמשותף לכלל האזרחים בחברה הישראלית וגובשו הצעות לשינוי חברתי. במתכונת דומה פעלו קבוצות הווצפ שכללו למעלה מ300 אזרחים מודאגים מהקיטוב, דרך הקבוצות פורסמו המפגשים, והועברו תכנים המקדמים הקשבה ושיח מכבד.

את המיזם הגה חגי בן ארצי ב31.3.2023 יחד איתו הובילו את המיזם והנחו את המפגשים חגי הלמן ונעם להב.

מטרות המיזם- מפגשי שיח קשוב פנים אל פנים ושיח ווצפ איכותי ומונחה בין המפגשים לאנשים בעלי דעות שונות .

ערכי הקבוצה: הבעה עצמית, כבוד, הקשבה .

מתוך תיאור קבוצת הווצפ:

"זכרו, הקשבה היא הקסם של הקבוצה, להסתכל לשני בלבן של העיניים ולהקשיב ללב שלו. נסו לקחת קצת מכל אחד ואחת כאן, נסו להיפתח, תקשיבו באמת - לא כדי לסמן וי על השונה מימני, לא שיסיים כדי שאוכל להגיב... להקשיב כאילו האחרים היו קרובי משפחה ממדרגה ראשונה. בואו נלמד הקשבה לאומית"

[1][2][3][4][5][6][7][8][9][10]

  1. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:צ-מאמר

    פרמטרי חובה [ מחבר ] חסרים
    {{{מחבר}}}, הרפורמה המשפטית בישראל (2023), ויקיפדיה, 2024-01-05
  2. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:צ-מאמר

    פרמטרי חובה [ מחבר ] חסרים
    {{{מחבר}}}, המחאה נגד הרפורמה המשפטית, ויקיפדיה, 2024-01-06
  3. ^ חברה בקרע עמוק – חוסן החברה בישראל בעתות המשבר הפוליטי והחברתי/ פרופ' ברוריה עדיני ופרופ' שאול קמחי, באתר med.tau.ac.il
  4. ^ המדריך למנחה - הקשבה לאומית | PDF, באתר Scribd (באנגלית)
  5. ^ ד"ר עוז גוטרמן: השיח הציבורי האלים על הרפורמה – אסון חינוכי, באתר www.zman.co.il, ‏2023-03-03
  6. ^ להקשיב לאחרים זו מיומנות מורכבת – 5 כלים פשוטים שיעזרו ללטש אותה - מהות החיים, באתר www.eol.co.il, ‏2016-12-05
  7. ^ "כך תהפכו למקשיבים טובים יותר". הארץ. נבדק ב-2024-01-07.
  8. ^ קשב ואומנות ההקשבה | כרמית אלון, באתר www.carmitalon.co.il
  9. ^ PodBean Development, פרק 60: איך להקשיב טוב יותר? שיחה עם אסנת ים-בוסקילה, שעבודת הדוקטורט שלה עוסקת בהקשבה | להנות מהדרך: שיחות על החיים ועל איך לחיות אותם, באתר shirleyyair.podbean.com (באנגלית)
  10. ^ סיון רהב-מאיר, ללמוד להקשיב ⋆ סיון רהב-מאיר, באתר סיון רהב-מאיר, ‏2020-07-23